Gemeente Papendrecht “Je kunt niks meer vergeten vast te leggen. En dat is precies wat je wil”

Bij gemeente Papendrecht houdt de regisseur ondermijning zich dagelijks bezig met het complete speelveld van ondermijning: van bewustwording bij collega’s en inwoners tot beleidsontwikkeling, samenwerking en concrete interventies. 

Bij gemeente Papendrecht houdt de regisseur ondermijning zich dagelijks bezig met het complete speelveld van ondermijning: van bewustwording bij collega’s en inwoners tot beleidsontwikkeling, samenwerking en concrete interventies. 

De overstap naar Atlas was een logische stap. De voorgangers hadden het traject al opgestart, en bij Papendrecht werd het besluit genomen om door te pakken. Daarmee kwam ook de verantwoordelijkheid om het werkproces uit te schrijven, privacy te borgen en juridische toetsing te regelen.

“We deden alles in Teams en hielden meldingen bij in Excel. Niet ideaal, zeker niet als je kijkt naar privacy. Je slaat best veel gevoelige gegevens op. Dan moet je niet alleen weten waarom je dat doet, maar het ook goed vastleggen. Ook in het belang van de betrokkenen.”

Samen met privacycollega’s en met advies van Pantyr werd de DPIA opgesteld en zijn in het werkproces bewust privacy-stappen opgenomen. 

“Er zijn veel vraagtekens bij ondermijning, juist omdat het nieuw is bij veel gemeenten. Dan helpt het als er een systeem is dat meedenkt en dwingt tot zorgvuldig werken.”

“Elke stap wordt nu gelogd, precies zoals de wetgever het bedoeld"

In de praktijk wordt Atlas dagelijks gebruikt: voor het registreren en opvolgen van signalen tot het delen van informatie. Intern, tijdens overleggen, maar ook met partners, zoals de omgevingsdienst, politie en handhaving.

“Handhavers hebben toegang tot een deel van Atlas. Die vullen dat goed en gedetailleerd in. Het is namelijk ontzettend makkelijk te gebruiken. En dat nodigt uit tot actie en motiveert enorm om werk te maken van ondermijning.”

“Iedereen kan ermee werken. Je hoeft geen techneut te zijn”

Wat het meest gebruikt wordt? De dossiers. Die helpen bij het opbouwen van overzicht én het voldoen aan alle juridische eisen.

“Je ziet precies welke stappen er zijn genomen. Je vergeet niks, je mist niks, en je kunt alles terugvinden.“Vroeger moest ik handmatig turven hoeveel meldingen er waren. Nu zie ik het in één klik.”

En dan zijn er nog de pluspunten die pas tijdens het werken met de module naar voren kwamen. De netwerkkaart, bijvoorbeeld, die relaties visueel maakt. En de rapportagemogelijkheden: 

“Je kunt zelf taken toevoegen, en als admin hoef je niet steeds bij iemand aan te kloppen voor aanpassingen. Dat scheelt veel tijd.”

“Echt bijna alles is mogelijk”

De tip aan gemeenten die nog twijfelen over Atlas?

“De dienstverlening is heel prettig en je kunt het systeem helemaal naar je eigen hand zetten. De gebruiksvriendelijkheid is top. Ook voor mensen die niet technisch zijn. Je merkt gewoon: dit is gebouwd met de praktijk in het achterhoofd.”

Zou je graag de ervaringen van gemeente Papendrecht willen bespreken? Dat kan. Neem contact op met Joey via joey@pantyr.nl , zodat hij jullie met elkaar in contact kan brengen. Benieuwd hoe Atlas voor jouw gemeente ingezet kan worden? Neem ook dan contact op met Joey via joey@pantyr.nl of of bel 06 52 40 7152.