“Onze onderzoeken draaien we volledig in Atlas. Waar voorheen informatie versnipperd lag over verschillende schijven en mappen, hebben we nu een veilig, overzichtelijk en centraal systeem. Met één druk op de knop halen we data binnen, van vergunningen tot betrokken personen en geldstromen."
Atlas maakt het mogelijk om deze complexe onderzoeken gestructureerd en efficiënt uit te voeren en te monitoren. Dat is essentieel voor het werk van Thomas en zijn team.
Atlas en domeinoverstijgend werken
Gemeente Zoetermeer gebruikt Atlas niet alleen voor BIBOB; het wordt ook voor ondermijning en andere modules gebruikt. Eén systeem, maar altijd in te richten naar de wensen en behoeften van de gebruiker en het specifieke team.
"Waar onze collega’s van ondermijning juist veel samenwerken in Atlas en ook externe partners toegang hebben, werken wij juist precies andersom. Omdat het BIBOB-proces zo privacygevoelig is, willen we juist niet dat externe partners en andere collega’s in onze processen kunnen. Gelukkig is dat dus voor ieder domein heel goed in te stellen.”
“Voor BIBOB ben ik de admin en staat alle informatie veilig opgeslagen, terwijl wij wel meldingen en signalen krijgen als voor ons proces andere informatie ook relevant is. Het is echt ons eigen systeem en vullen dat aan met data uit andere domeinen. Uiteraard alleen wat wettelijk is toegestaan."
Werkwijze
Het BIBOB-onderzoek start zodra er een aanvraag binnenkomt bij het team. Op dit moment wordt alle informatie verzameld en vervolgens in Atlas gezet. Bij een van de volgende Atlas updates worden ook aanvragen direct in Atlas gedaan, wat weer veel tijd scheelt. Het team kijkt welke personen, bedrijven en geldstromen in het onderzoek betrokken zijn en vraagt gegevens op bij politie, belastingdienst en justitie.
“De werkwijze is volledig afgestemd op de manier waarop wij werken en niet andersom. Kortom het systeem wordt ingericht en aangepast naar onze processen, zodat het naadloos aansluit op het team. Dat is een heel groot voordeel, want vaak worden processen en werkwijzen om een systeem heen gebouwd.”
Waarom Atlas?
"We wisten al snel dat we een systeem nodig hadden, omdat het werk anders versnipperd en onoverzichtelijk zou blijven. We hebben verschillende aanbieders onderzocht, onze eigen ervaringen gedeeld en gesproken met gemeenten die al gebruikmaken van Atlas en andere aanbieders. Uiteindelijk bleven twee partijen over die een demo kwamen geven. Unaniem kozen we voor Atlas."
Niet alleen het systeem, ook de samenwerking verloopt goed:
"De communicatie met Pantyr is prettig en duidelijk zonder te pushen. Bovendien is het een jong en innovatief bedrijf dat continu doorontwikkelt. De klankbordgroepen zijn erg interessant en geeft aan dat ze niet stil staan. Een systeem als dit moet blijven doorontwikkelen. En dat doen ze dan ook. Dat vonden we erg belangrijk."
Zou je graag de ervaringen van gemeente Zoetermeer willen bespreken? Dat kan. Neem contact op met Joey via joey@pantyr.nl , zodat hij jullie met elkaar in contact kan brengen. Benieuwd hoe Atlas voor jouw gemeente ingezet kan worden? Neem ook dan contact op met Joey via joey@pantyr.nl of of bel 06 52 40 7152.